آردوینو (ARDUINO) چیست ؟

آردوینو چیست

آردوینو (ARDUINO) چیست ؟

آردوینو (ARDUINO) چیست ؟

آردوینو (ARDUINO) چیست ؟

اگر شما نیز علاقه مند به ساختن دستگاه های مهیج و جذابی مثل ربات ها ، پرینترهای سه بعدی ، دستگاه های سی ان سی ، هوشمند سازی اشیا و… هستید پس این متن را تا انتها بخوانید .

آردوینو یک برد الکترونیکی قابل برنامه ریزی متن باز (open-source) است . کار با آردوینو و برنامه ریزی آن بسیار آسان است .

آردوینو میتواند یک حسگر نور ، اثر انگشت ، دمای محیط ، هرگونه حرکت در محیط ، ولتاژ ، صدا ، فاصله و… را حس کرده و متناسب با آن و با توجه به برنامه ای که شما به آن داده اید عمل کند !!!
بیایید برای درک بهتر به یک مثال عملی بپردازیم که با آردوینو قابل انجام است.

مثال :


به یک ماشین لباسشویی فکر کنید …
وقتی دکمه ی شروع رو میزنید با توجه به برنامه داده شده ماشین لباسشویی شروع به کار میکند
ابتدا شیر برقی آب را باز میکند پودر یا مایع شوینده با آب مخلوط شده و داخل دیگ ریخته میشود با توجه به وزن لباس ها آب ورودی را اندازه گیری کرده و ورود آب را قطع میکند .
حال دمای آب را با توجه به برنامه ریزی شما مثلا تا 60 درجه گرم میکند.
حالا وقت چرخش است باز هم باتوجه به برنامه ی ورودی شروع به چرخیدن به چپ و راست میکند پس از مدت زمان معینی دستور تخلیه آب را صادر کرده و مجدادا آبگیری میکند ، تا پایان با توجه به برنامه ی داده شده لباس هارا دو یا چند بار شستشو کرده و آب می کشد سپس با چرخش در دور بالا آب لباس ها را گرفته و عملیات شستشو رو به پایان میرساند .


آردوینو نیز با داشتن پردازنده مرکزی قابل برنامه ریزی دقیقا می تواند مانند سیستم یک ماشین لباسشویی عمل کند !!!


یعنی این شما هستید که میتوانید برنامه ای بنویسید که با فرشدن یک دکمه آردوینو شیر برقی آب را باز کند دمای آب را تا مثلا 70 درجه بالا ببرد موتور را به چرخش دراورد آب را در زمان معین تخلیه کند و …
لازم به ذکر است که آردوینو به عنوان یک برد کنترل کننده قابل برنامه ریزیست یعنی در مثال بالا آردوینو به تنهایی و با برنامه ریزی نمیتواند دمای آب را تا 70 درجه بالا ببرد اما می تواند با استفاده از داده های سنسور دما ، دمای آب را اندازه گیری کرده و با فرمان دادن به یک گرم کننده آب برقی دمای آب را بالا ببرد .

پس اگر واقعا علاقه مند به ساخت انواع ربات ، هوشمند سازی وسایل ، ساخت دستگاه های اتوماتیک و خلق هزاران ایده جذاب الکترونیکی و الکترومکانیکی هستید به دنیای میکروکنترلر ها خوش آمدید .

چرا آردوینو ؟

باید بدانید که در جهان صدها مدل برد الکترونیکی و میکروکنترلر های مختلفِ قابل برنامه ریزی مثل آردوینو وجود دارد .
آردوینو یک برد الکترونیکی حاضر و آماده برای برنامه نویسی می باشد ، این برد دارای یک میکروکنترلر مرکزی ساخت شرکت ATMEL می باشد این شرکت در زمینه ساخت میکرو کنترلر های مختلف فعالیت دارد ، شما میتوانید یک چیپ از میکروکنترلر های َAVR را بدون برد آردوینو نیز برنامه ریزی کرده و شروع به کار کنید .


اما برای برنامه ریزی یک میکروکنترل نیاز به پروگرامر خواهیدداشت .


پروگرامر قطعه ی الکترونیکی است که بین میکروکنترلر و کامپیوتر شما قرار میگیرد ، وقتی شما برنامه مورد نظرتان را نوشتید نیازدارید این برنامه را پس از کامپایل کردن به حافظه ی داخلی میکروکنترلر انتقال دهید ، این عمل توسط وسیله ای به نام پروگرامر انجام می پذیرد.
بدین صورت که ابتدا پروگرامر را با توجه به نوع آن به پورت یو اس بی یا سریال و یا حتی پاراللِ کامپیوتر خود وصل کرده و سپس پایه هایی خاص از میکروکنترلر را به پروگرامر متصل میکنید و با استفاده از نرم افزار مربوطه برنامه موردنظرتان را داخل حافظه ی میکرو ذخیره سازی می کنید .

زیرا استفاده از آردوینو بسیار آسان تر از انواع میکروکنترلر است

همانطور که دیدید راه نسبتا طولانی باید بروید تا فقط برنامه دلخواهتان را به حافظه ی میکروکنترلر ذخیره کنید.
همچنین برای اینکار نیاز به اطلاعات و دانش فنی کافی می باشد درصورتی که در آردوینو خبری از پروگرامر و سیم کشی و … برای اتصال به کامپیوتر نیست !
کافیست آردوینو را توسط کابل یو اس بی به کامپیوتراتان متصل کنید و برنامه ی Arduıno IDE را اجرا کنید برنامه تان را نوشته و با یک کلید بلافاصله به آردوینو انتقال دهید .

وهمچنین نیازی به تامین ولتاژ لازم جهت روشن کردن میکروکنترلر بصورت جداگانه ندارید بلکه با همان کابل یو اس بی به راحتی می توانید آردوینو را روشن کنید .


همچنین محیط ساده و متن باز Arduino IDE این امکان را به دانش آموزان و معلمان میدهد که به راحتی شروع به برنامه نویسی کرده و پروژه های خودشان را عملی کنند.
ضمن اینکه برنامه نویسی آردوینو میتواند در تمامی سیستم عامل ها اعم از مکینتاش – ویندوز – لینوکس به راحتی اجرا شده و کار کند.
از دیگر دلایل استفاده از آردوینو میتوان به قیمت ارزان آن نسبت به دیگر میکرو کنترلر ها اشاره کرد.
همچنین منابع بیشماری از سایت ها و تالارهای گفتگو در اینترنت وجود دارد که می توانند شمارا در یادگیری آردوینو نسبت به دیگر میکرکنترلر ها کمک کنند .

انواع آردوینو

آردوینو ها بر اساس کاربرد و کارایی و همچنین چیپ بکار رفته در آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که به آنها اشاره خواهیم کرد .
بخاطر داشته باشید نحوه ی برنامه نویسی و کارکردن در انواع آردوینو به یه شکل می باشد حتی در برخی از برنام ها که نیاز به حافظه یا پورت خاصی در برنامه نویسی ندارند شما میتوانید یک برنامه را در انواع آردوینو اجرا کنید .
برخی از انواع پرکاربرد آردوینو عبارتند از :

انواع آردوینو

ما نیز در تارنمای آکرومارکت قصد داریم ازین پس به مثال ها و آموزش هایی در رابطه با ساخت و اجرای پروژه های جذابی با آردوینو و دیگر میکرو کنترلر ها بپردازیم .

علاقه مندان میتوانند با دنبال کردن این مطالب و تهیه قطعات لازم از فروشگاه سایت و مطرح کردن مشکلات و سوالات خود در قسمت نظرات مارا دنبال کنند .

توسط آکرومارکت

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • ابوالفضل پاسخ

    عالی

    اسفند 22, 1399 در 9:51 ب.ظ
  • حامد حجتی پاسخ

    با این وسیله متونیم برنانه ای تهیه کنیم که خروجی یک مایعی رو از پمپ یا شیر برقی مقدار معینی باشه؟مثلا تعریف کنیم که مثلا ما به ۳۰ میل یا ۵۰ میل یا ۱۰۰ میل خروجی میاز داریم و همون مقداری که میخواهیم رو خروجی به ما بده.
    امکانش هست؟

    فروردین 20, 1400 در 11:06 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم