انواع سنگ سنباده

انواع سنگ سنباده

انواع سنگ سنباده

انواع سنگ سنباده : سنگ های سنباده یا چرخ سنگ زنی به سنگ هایی گفته می شود که حاوی درصد مشخصی از ترکیبات ساینده و چسب و … برای انحام عملیات سنگ زنی و ماشین‌کاری سایشی استفاده می شود.همچنین باید در نظر داشت که از چنین سنگ هایی در ماشین های سنگ زنی نیز استفاده می شود.

سنگ های سنباده معمولا با مواد کامپوزیت ساخته می شوند. این مواد شامل ذرات درشت است که توسط یک نوع چسب خاص فشرده شده و به هم متصل شده و شکلی دایره ای و جامد را تشکیل می دهد. آنها همچنین ممکن است از پرس این مواد روی یک دیسک فولادی یا آلومینیومی ساخته شوند. امروزه بیشتر سنگ های سنباده ، کامپوزیت‌های مصنوعی هستند که با مصالح مصنوعی ساخته می‌شوند، اما تاریخچه سنگ های سنباده با سنگ‌های کامپوزیت طبیعی، مانند سنگ‌هایی که برای سنگ‌های آسیاب استفاده می‌شوند، آغاز شد.

ساخت این چرخ ها یک فرآیند دقیق و کاملاً کنترل شده است چرا که به دلیل خطرات ایمنی یک دیسک در حال چرخش کنترل و احتیاط در تولید اصل بسیار مهمی می باشد ، همچنین به دلیل ترکیب و یکنواختی لازم در هنگام تولید برای جلوگیری از انفجار یا شکستن سنگ در حین کار ( شکسته شدن و پرتاب به اطراف هنگام سنگ زنی ) دیسک به دلیل تنش های زیاد ایجاد شده در چرخش است.

سنگ های سنباده مواد مصرفی هستند، اگرچه طول عمر آنها بسته به تعداد استفاده یا نوع استفاده می تواند بسیار متفاوت باشد، از کمتر از یک روز تا چندین سال. همانطور که چرخ برش یا سایش می دهد، به طور دوره ای دانه های مواد ساینده از آن جدا شده و به زمین میریزند ، و معمولاً به این دلیل می باشد که مرور کدر می شوند . دانه های تازه در این فرآیند سایش، که چرخه بعدی را آغاز می کند، در معرض دید قرار می گیرند. میزان سایش در این فرآیند معمولاً برای یک کاربرد معین بسیار مهم و ضروری است.

خصوصیات سنگ های سنباده :


پنج ویژگی در سنگ برش و سایش وجود دارد: مواد ساینده، اندازه دانه، اندازه سنگ، فاصله دانه ها و نوع چسب که بصورت جداگانه در ادامه مقاله به آنها می پردازیم ، آنها با کدهایی مخصوص روی برچسب نصب شده بر روی سنگ نشان داده می شوند.

اکسید آلومینیوم (A)
کاربید سیلیکون (S)
سرامیک (C)
الماس (D، MD، SD)
نیترید بور مکعبی (CBN)

سنگ های سنباده با دانه های الماس یا CBN را ابر ساینده می نامند. چرخ های سنگ زنی با اکسید آلومینیوم (کوروندم)، کاربید سیلیکون یا دانه های سرامیکی، ساینده های معمولی نامیده می شوند.


مواد ساینده

سنگدانه ساینده در درجه اول با توجه به سختی ماده ساینده انتخاب می شود همچنین در هنگام تولید سازگاری شیمیایی آن نیز مهم است. به عنوان مثال، به آلیاژهای کربن با آهن، کاربید سیلیکون برای استفاده فلزات مبتنی بر آهن مانند فولاد مناسب نیست.

اندازه دانه

از 10 (درشت ترین) تا 600 (بهترین) اندازه فیزیکی متوسط ​​دانه های ساینده در چرخ را تعیین می کند. دانه های بزرگتر برش یا سایش بسیار سریعی را انجام میدهند ( به اصطلاح بار بیشتری از روی قطعه برمیدارند ) و دانه های بسیار ریز ( به اصطلاح بار برداری کم ) برای کار نهایی دقیق است. به طور کلی، اندازه دانه چرخ های آسیاب 10-24 (درشت)، 30-60 (متوسط)، 80-200 (ریز) و 220-600 (بسیار ریز) است.

درجه چرخ

از A (نرم) تا Z (سخت)، تعیین می کند که چسب چقدر ساینده را محکم نگه می دارد. A تا H برای ساختار نرم تر، I تا P برای ساختار نسبتاً سخت و Q تا Z برای ساختار سخت. درجه تقریباً بر تمام ملاحظات آسیاب تأثیر می گذارد، مانند سرعت چرخ، جریان مایع خنک کننده، حداکثر و حداقل نرخ تغذیه، و عمق سنگ زنی.

فاصله دانه

فاصله یا ساختار، از 1 (تراکم) تا 17 (کمترین تراکم). چگالی نسبت پیوند و ساینده به فضای خالیست است. یک سنگ با چگالی کمتر سریعتر برش یا سایش میدهد و تأثیر زیادی بر روی سطح می گذارد. همچنین می‌تواند برش عمیق‌تر یا گسترده‌تری را با خنک‌کننده کمتر انجام دهد، زیرا فاصله تراشه‌ها روی چرخ بیشتر است.

اتصال سنگ ( اتصال دانه ها به هم )
چگونه چرخ ساینده ها را نگه می دارد. روی محصول نهایی ، مایع خنک‌کننده و حداقل/حداکثر سرعت چرخ تأثیر می‌گذارد.


نامنمادشرح
شیشه ایVمبتنی بر شیشه ؛ ساخته شده از طریق انجماد خاک رس و فلدسپات
رزینوئیدببر پایه رزین ؛ ساخته شده از گیاهان یا تقطیرهای نفتی
سیلیکاتاسبر پایه سیلیکات
شلاکEبر پایه شلاک
لاستیکآرساخته شده از لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی
فلزمساخته شده از آلیاژهای مختلف
اکسی کلریدOساخته شده از اکسو هالید
آبکاری شدهپساخته شده توسط اتصال الکترو / بدون الکترو فلز برای نگه داشتن مواد ساینده

انواع سنگ سنباده پرمصرف


سنگ سنباده راست

این سنگ ها تا حد زیادی رایج ترین سبک سنگ سنباده هستند و می توان آنها را روی سنگ های رومیزی نصب کرد. عمدتا از ضخامت این سنگ جهت سنگ زنی استفاده می شود.

چرخ های مستقیم معمولاً برای عملیات سنگ زنی استوانه ای، بدون مرکز و سطح استفاده می شوند. چرخ‌های این شکل از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند، قطر و ضخامت به طور طبیعی بسته به کلاس کاری که برای آن استفاده می‌شود و اندازه و قدرت دستگاه سنگ‌زنی بستگی دارد.

سیلندری یا سنگ حلقه ای

سنگ های سیلندر یا حلقه ای یک سطح وسیع و بزرگ را بدون تکیه گاه نصب مرکزی (توخالی) فراهم می کنند. آنها می توانند بسیار بزرگ، تا عرض 12 اینچ باشند. آنها فقط در آسیاب های دوکی عمودی یا افقی استفاده می شوند. سیلندر یا حلقه چرخ برای تولید سطوح صاف استفاده می شود، که سنگ زنی با وجه انتهایی چرخ انجام می شود.

سنگ های مخروطی

سنگی مستقیم است که با افزایش ضخامت سنگ به قطر آن افزوده میشود. این آرایش قوی تر از سنگ های مستقیم است و می تواند بارهای جانبی بیشتری را بردارد. سنگ های مخروطی عمدتاً برای سنگ زنی اجسام زاویه دار ، دندانه های چرخ دنده استفاده می شود.

سنگ های کاسه ای

این نوع سنگ ها با ضخامت ( سطح درگیر شونده ) جهت سنگ زنی سطوح و در ابعاد متفاوت جهت سنگ زنی داخل لوله ها استفاد دارند

سنگ های بشقابی و عدسی

این نوع سنگ ها عمدتا جهت تیز کردن دندانه های اره و ابزار کاربرد دارند

سنگ های الماس

چرخ های الماسی چرخ های سنگ زنی با الماس های صنعتی هستند که به حاشیه های یک دیسک متصل هستند.

آنها برای سنگ زنی مواد بسیار سخت مانند ابزار هایی از جنس تنگستن کارباید ، سنگ های قیمتی استفاده می شوند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.