انواع سه نظام دریل

انواع سه نظام دریل

معرفی انواع سه نظام دریل : بطور کلی کارکرد سه نظام را می توان اینطور عنوان نمود که سه نظام رابطی است بین دریل و مته که بواسطه آن مته به دریل اضافه می گردد و عملیات سوراخ کاری توسط کاربر صورت می پذیرد . در رابطه با نحوه عملکرد سه نظام ها نیز مکانیسم خاصی تعبیه شده است بدین صورت که فک های سه نظام ( با توجه به نوع و سایز متغیر می باشد ) به میزان معین باز می‌گردد و قسمت کارگیر مته داخل آن قرار می‌گیرد و بعد از محکم شدن فک ها بوسیله‌ی دست یا آچار ( محکم شدن با دست یا آچار بستگی به نوع سه نظام دارد ) مته وارد شده به سه نظام مستحکم و پایدار می‌گردد و دریل شما آماده انجام سوراخکاری می‌باشد .

در واقع نحوه عملکرد سه نظام بدین صورت می‌باشد که بعد از جا گذاری مته و محکم کردن آن بر روی سه نظام و دادن فرمان از طریق کلید شروع بکار دریل از آنجا که چرخ دنده های دریل با چرخ دنده های سه نظام چفت و بست می‌باشد با شروع گردش موتور دریل سه نظام نیز بصورت دورانی شروع به گردش می نماید.

انواع سه نظام دریل

سه نظام های اتوماتیک :

انواع سه نظام دریل : سه نظام های اتوماتیک دارای ظاهری متفاوت تر نسبت به سه نظام های آچاری می باشد و عمده ترین تفاوت مدل اتوماتیک با آچاری در نحوه محکم کردن مته بر روی سه نظام می‌باشد .
در واقع این مدل سه نظام عملیات باز و بسته کردن مته را بسیار آسان تر و سریعتر نموده بدین صورت که شما به هنگام محکم نمودن مته بر روی سه نظام کافی ست مته را بین فک های سه نظام نهاده و قسمت بدنه سه نظام را به وسیله دست خود در جهت ساعت گرد چرخانده تا مته بر روی سه نظام محکم و پایدار گردد . طریقه باز نمودن مته نیز به همین روش بوده منتها جهت گردش دست بصورت پاد ساعت گرد می‌باشد . در واقع از این مدل سه نظام برای انجام امور خانگی و سبک استفاده می‌گردد .
این مدل سه نظام در سه مدل متنوع از لحاظ جنس بدنه ( پلاستیکی ، نیمه فلزی ، فلزی ) تولید می شوند و در بازار ابزار نیز موجود می‌باشند .


این مدل سه نظام در سایز های متنوعی نیز تولید می‌گردند که عموما کمترین آن 6.5 میلی متر و بزرگترین آن نیز 16 میلی متر می باشد که پرکاربردترین آنها سایز 10 و 13 می باشد .
توجه داشته باشید هنگامی که روی دریل یا بسته آن بطور مثال نوشته شده باشد 1.5- 13 بدین منظور می باشد که سه نظام مورد نظر قابلیت نصب مته از سایز 1.5 تا 13 میلی متر می باشد .
و همچنین هنگامی که روی دریل یا بسته آن بطور مثال نوشته شده باشد 3.8 -24 UNF در واقع به قطر دهنه سه نظام ( 3.8 اینچ ) و تعداد دنده ها ( عدد 24 ) و خود کلمه UNF ( به معنای یکپارچه و ظریف بودن سه نظام ) اشاره می نماید.

سه نظام های آچاری

انواع سه نظام دریل : سه نظام های آچاری همانطور که از نام آنها می توان دریافت سه نظام هایی هستن که همراه با خود سه نظام ، آچار جهت محکم کردن فک های سه نظام به هنگام نصب مته نیز همراه دارند .
نحوه نصب مته در این مدل سه نظام ها بدین صورت می باشد که انتدا دهنه سه نظام را با دست یا آچار باز نموده سپس مته را داخل سه نظام و بین فک ها قرار داده سپس با دست در جهت ساعت گرد نسبت به محکم کردن آن اقدام می نماییم تا مته به ثبات برسد و در مرحله آخر به کمک آچار مته را در بین فک های سه نظام پایدار نموده .
بطور کلی از سه نظام های آچاری در کارهایی که دقت بالاتری در سوراخکاری لازم می‌باشد استفاده می نمایند و برای مصارف خانگی که دقت زیادی طلب نمی کند سراغ سه نظام های اتوماتیک می روند .

این مدل سه نظام در سایز های متنوعی نیز تولید می‌گردند که عموما کمترین آن 6.5 میلی متر و بزرگترین آن نیز 16 میلی متر می باشد که پرکاربردترین آنها سایز 10 و 13 می باشد .

نحوه تعویض سه نظام ها در دریل

قبل از تعویض سه نظام ابتدا باید از نوع سه نظام موجود خود آگاه شوید و بعد نسبت به خرید سه نظام با سایز مشابه سه نظام موجود خود اقدام نمایید .( توجه داشته باشید که چنانچه دریل شما سه نظام 13 آچاری بر روی آن نصب هست شما می توانید هم سه نظام 13 آچاری و هم اتوماتیک 13 روی دریل خود نصب نمایید )

  • دریل را از برق کشیده و از نبود جریان برق مطمئن شوید
  • فک های سه نظام را تا انتها باز نموده و پیچ متصل کننده سه نظام به دریل را در جهت ساعتگرد باز نموده ( توجه داشته باشید که پیچ های متصل کننده دریل به سه نظام با توجه به مدل دریل متفاوت می باشد برخی از این پیچ ها با پیچ گوشتی و برخی دیگر با آچار آلن ، ستاره ای باز می گردد)
  • سه نظام را از دریل جدا نموده و سه نظام جدید را چایگزین نمایید
  • فک سه نظام را تا انتها باز نموده سپس پیچ محکم کننده سه نظام به دریل را بسته
  • پس از اطمینان حاصل کردن از چفت و بست پایدار سه نظام به دریل ،دریل شما آماده استفاده کردن می باشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (3)

  • ژامک مهدی پاسخ

    اطلاعات بسیار خوبی را نوشته اید. فقط یک سوال دارم . آیا سه نظام برای فرز انگشتی و مینیاطوری هم وجود دارد؟ برای مته های خیلی ظریف؟

    بهمن 28, 1402 در 9:57 ق.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      سلام ، با سپاس از حسن توجه تون – داخل دسته سه نظام نگاه کنید هست

      بهمن 28, 1402 در 7:49 ب.ظ
  • محسن پاسخ

    سلام

    فروردین 23, 1403 در 6:57 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.