چگونه محلول ضد عفونی دست بسازیم

ساخت-مایع-ضد-عفونی-کردن-دست-با-استفاده-از-الکل

چگونه محلول ضد عفونی دست بسازیم

محلول ضد عفونی دست : با توجه به شیوع بیماری کرونا واجب است تا با همدلی و همیاری هم تلاش کنیم تا این ویروس خطرناک را از سرگذرانده و با کمترین خسارت جانی از آن عبور کنیم.

همانطور که میدانیم یکی از راه های جلوگیری از گسترش این ویروس خطرناک شستشو و ضد عفونی کردن دست ها و وسایل می باشد باید توجه داشته باشیم که هنگامی که از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده می کنیم و یا از تجهیزات و وسایلی استفاده میکنیم که تعداد زیادی از انسانها از آنها استفاده میکنند حتما قبل از اینکه دست هایمان با دهان و چشمانمان تماس داشته باشد دستهایمان را ضد عفونی کنیم ، به عنوان مثال هنگامی که در باشگاه های ورزشی دست به وزنه ها و ماشین آلات ورزشی میزنیم حتما باید قبل از هرکاری و قبل از تماس با دیگران و همچنین همانطور که گفته شد قبل از تماس با بینی و دهان و چشم ها دستانمان را ضد عفونی کنیم.

اما اگر در جایی بودیم که امکان شست و شوی دست ها با آب و صابون نباشد چه؟

در این مواقع نیاز است از محلولهای ضد عفونی دست استفاده نمایید ، این محلول ها بصورت مایع و یا ژل در داروخانه ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به فروش میرسد ، اما با توجه به درخواست های زیاد ،این محصول در حال حاضر در کشورمان کمیاب شده و در دسترس عموم قرار ندارد .

ما در این آموزش قصد داریم نحوه ی ساخت محلول ضد عفونی دست را به آموزش بگذاریم تا بتوانیم همراه با هموطنانمان در سراسر ایران از این دوره ی خطرناک به سلامت عبور کنیم

ماده ی اصلی اکثر مواد ضدعفونی کننده الکل می باشد ، در واقع شما می توانید با اسپری کردن مقداری الکل اتیلیک ویا الکل ایزوپروپیل روی دست خود و مالیدن آن به همه ی قسمت های دست ، دست های خود را ضد عفونی کنید اما همانطور که میدانیم الکل ماده ای فرار بوده و پس از تبخیر شد از روی دست ، پوست دست را خشک می کند ، باید به الکل ماده ای بیافزایید که در عین حال که دستانتان را ضد عفونی میکند پوست دستتان خشک نشود .

یکی از بهترین و به صرفه ترین مواد جهت خشک نشدن دست گیاه الوورا می باشد ، ژل الوورا در واقع ماده ی لزج داخل برگ الوورا می باشد که به راحتی در هر عطاری قابل دسترس است برای استخراج ژل الوورا کافیست برگ بلند الوورا را با یک چاقو از یک طرف پوست کنده و با قاشق ماده داخلی را تراشیده و داخل یک کاسه بریزید. البته لازم به ذکر است که ژل های الوورا بصورت آماده نیز به فروش میرسند در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید از ژل آماده ی این گیاه استفاده نمایید .

ساخت-مایع-ضد-عفونی-کردن-دست-با-استفاده-از-الکل
ژل های آماده ی الوورا در بازار

ساخت محلول ضد عفونی دست

برای ساخت محلول ضد عفونی کردن دست دو سوم لیوان را با الکل اتیلیک و یا الکل ایزوپروپیل پر کردده و یک سوم باقیمانده را با ژل الوورا پر کنید سپس جهت خوش بو شدن محلول و یا برای اضافه کردن خواص آنتی باکتریال ویا ضد حساسیت بودن می توانید چند قطره از عصاره های گیاهی به آن بیافزاید به خاطر داشته باشید مجموعا بیشتر از ده قطره در مجموع به محلول اضافه نکنید .

استخراج ژل الوورا از برگ

در ذیل به خواص برخی اسانسها اشاره خواهیم کرد انتخاب اسانس به سلیقه ی شما بستگی داشته و انتخابی می باشد

اسانس دارچین به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی شناخته شده است و عطر آن نیز می تواند باعث کاهش درد سردرد شود.
اسانس اسطوخودوس می تواند درد ناشی از سردرد و میگرن را تسکین دهد ، و می تواند بصورت موضعی برای تسکین سوزش های جزئی پوستی استفاده شود.
اسانس درخت چای هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است.
اسانس اکالیپتوس خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند به تسکین عضلات کمک کند. استنشاق آن می تواند سینوس ها را پاک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

اسانس های موجود در بازار

به خاطر داشته باشید هیچگاه از این اسانسها بصورت مستقیم یا رقیق شده روی پوست خود استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث حساسیت شود.

پس از اضافه کردن اسانس مورد نظر به محلول با همزن یا شیکر محلول را کاملا مخلوط کرده و در بطری و یا ظروف آبپاش استریل شده دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرده و استفاده کنید.

همچنین می توانید با تغییر درصد الکل نسبت به الوورا به جای محلول ، ژل تهیه کنید در محلولِ ضد عفونی کننده ، نسبت الکل نسبت به الوورا 2 به 1 بوده و در محلول غلیظ تر یعنی ژلِ ضد عفونی کننده نسبت الکل به الوورا 1 به 3 می باشد . بدیهیست هرچه مقدار الکل نسبت به الوورا بیشتر باشد خاصیت ضدعفونی کننده گی بیشتر می شود و هرچه نسبت الوورا به الکل بیشتر باشد خاصیت نرم کننده گی پوست بیشتر می شود و از یاد نبرید که الکل به تنهایی و با درصد بیشتر از مقدار گفته شده باعث خشکی پوست دست می شود.

توجه : الکل ماده ای بسیار آتش زا می باشد لذا هیچگاه در دسترس کودکان و در مجاورت بخاری و گاز و … قرار ندهید.

منبع : سایت ویکی هاو

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (6)

  • ناصر پاسخ

    خب اینکه بازم از الکل باید استفاده کرد.آقا اصلا الکل نیست بخدا هر داروخانه ای میرم میگن نداریم این چه وضعیه !!

    اسفند 8, 1398 در 1:35 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      سلام دوست عزیز کدوم شهر تشریف دارید؟

      اسفند 8, 1398 در 3:24 ب.ظ
  • ghazal پاسخ

    الکل نیس

    اسفند 8, 1398 در 4:39 ب.ظ
  • پارسا پاسخ

    ایزوپروپیل الکل برای ضد عفونی کردن و الکل 97 درصد موجود می باشد
    09197591102

    اسفند 11, 1398 در 1:39 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      ممنون دوست عزیز امیدوارم این آموزش راهی باشه تا بتونن دوستان تهیه کنن الکل رو و کمک کنه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس

      اسفند 12, 1398 در 1:14 ق.ظ
  • داداشت پاسخ

    اقا من که هر وقت رفتم داروخونه داشتن

    اسفند 11, 1398 در 3:09 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.