ساخت سبد با برگ نخل

ساخت سبد با برگ نخل

تاریخ تمدن بشری را که مرور می‌کنیم، زندگی نسل‌های بدوی و ابتدایی را در ساده‌ترین حالت ممکن مشاهده خواهیم نمود. نسل‌هایی که اگرچه اجداد و نیاکان انسان‌های معاصر محسوب می‌شوند اما به لحاظ شیوه زندگی و رفتار اجتماعی، هیچ‌گونه نسبتی با اخلاف خود ندارند. زندگی و کنش اجتماعی این آدم‌ها در ابتدایی‌ترین شکل ممکن قرار داشت. چنانکه پوشش آنها از برگ درختان، خوراک روزانه‌شان پیش از کشف آتش گوشت خام حیوانات، سرپناه‌شان شکافی میان سنگ‌ها و صخره‌ها و بسیار موارد ابتدایی دیگر بود. در اصل، انسان ابتدایی موجودی بود بود خودکفا و خوداتکا. چرا که تمامی مایحتاج خویش را با دستان خود و با کشف طبیعت می‌ساخت و به دست می‌آورد. این روند ادامه داشت تا اینکه نوع بشر از زندگی کاملا ابتدایی خود جدا و دست از شکارگری برداشته و به کشاورزی و برزیگری روی آورد. اما ورود به مرحله نو، پایان خودکفایی او نبود، چرا که انسان کشت‌پیشه کماکان به یاری دستان خویش هر آنچه از نیاز بود در دایره زندگی‌اش، مرتفع می‌ساخت. هنوز وقت آن نرسیده بود تا دیگری برای او بسازد و خلق کند. به واقع، هیچ نوعی از مبادله و تجارت شکل نگرفته بود. اگر نیازی احساس می‌شد، در همان دایره توانایی‌های شخصی ساخته و به  کار گرفته می‌شد. کافی بود در زیست‌بوم خویش نخلی بیابد و آن گاه ساخت سبد با برگ نخل را در پیش بگیرد.

درخت‌ها در طول تاریخ تمدن، نقش عمده‌ای را ایفا نموده‌اند. نقشی بی‌بدیل که در همه حال آدمی را یاری رسانده است. درختانی که فراتر از سایه‌گستری و زندگی‌سازی، کمان می‌شدند در دستان مرد جنگی و جان می‌ستاندند، دیوار می‌شدند و منزل و ماوایی برای یک زندگی و بیشمار ابزار چوبین که در دستان آدمی توان و نیروی وی را فزونی می‌بخشیدند. اما در این میان برگ‌های درختان نیز زندگی را سبزی دیگری می‌بخشید. چه بسیار ابزار و ظروف نیز که با بافتن باریکه برگ‌ها در هم، اسبابی می‌شد در اختیار زندگی. چه زیبا و چشم‌نواز منظره‌ای است چیدن سیب‌ها در سبدی ساخته شده از برگ‌ها. برای درک و احساس این لذت، ساخت سبد با برگ نخل را در پیش گرفت.

در یکی از پست‌هایی که در بخش آموزشی تارنمای آکرومارکت قرار داده‌ایم، ویدیویی بارگذاری شده است که در آن با لحظاتی از یک زندگی بدوی و به دور از تمدن و تکنولوژیآ آشنا می‌شوید. در این نوع از زندگی همه چیز به دست بشر و با استفاده از مواد خام موجود در طبیعت ساخته می‌شود. نمونه‌هایی مثل ساخت سبد با برگ نخل و یا مطابق با آنچه که در ویدویی بارگذاری شده مشاهده‌ خواهید نمود، با برگ درخت نارگیل.

ساخت سبد با برگ درخت نخل- سبدبافی-حصیربافی-صنایع دستی-کاردستی-خوزستان-سیستان و بلوچستان-

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (3)

  • فرزاد پاسخ

    قشنگه ولی فقط تا وقتی که سبزه اگه خشک شد دیگه به درد نمیخوره

    خرداد 23, 1399 در 3:28 ب.ظ
    • سینا پاسخ

      آفرین لایک داری.

      فروردین 27, 1400 در 5:36 ب.ظ
  • مرسانا پاسخ

    عالی عالی بیست بیست

    دی 24, 1401 در 12:19 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم