ساخت سبد با روزنامه باطله

ساخت سبد با روزنامه-کاردستی-صنایع دستی-کهن-فرهنگ-اقوام-روزنامه باطله-دگردیسی صنایع دستی

ساخت سبد با روزنامه باطله

همانطور که می‌بینید، عنوان این “ساخت سبد با روزنامه باطله” می‌باشد. اما ابتدا می‌بایست، مقداری هم در باب پیشینه دست‌سازه‌های بشری صحبت کنیم. تاریخ در حالت کلی خود، علمی وسیع و گسترده‌دامن محسوب می‌شود. اما همانطور که گفته شد، این وسعت و گستردگی در حالت کلی تاریخ است. چرا که تاریخ را اگر بخواهیم به بخش‌هایی جزئی‌تر تقسیم کنیم، زیرمجموعه‌های بسیاری ذیل آن گرد آمده و تعریف می‌شوند. تاریخ اجتماعی، سیاسی، هنری، نظامی و موارد بسیاری را می‌توان بخش‌بندی کرده و در مورد هر کدام به تفصیل سخن گفت و مطلب نوشت.

در این میان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تاریخ که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و بوسیله آن به واکاوی تاریخ پرداخت، تاریخ دستاوردهای بشری است. دستاوردهایی که در روزگاران پیشین و قبل از صنعتی شدن جوامع و ورود ماشین‌ها به عرصه تمدن بشری (از ابتدای تاریخ تا دهه‌های اخیر) بی هیچ‌واسطه‌ای به دست توانمند بشر ساخته و خلق شده‌اند. در اصل، بشر از همان ابتدا که به درک نیازهای خود در زندگی آگاه شد، دست به ساخت ابزار و ادواتی برد که زندگی را برایش راحت‌تر و انجام امور روزمره را سریع‌تر می‌کرد. یکی از کهن‌ترین وسایلی که از همان ابتدا در میان ابزار و ادوات ساخته شده به دست آدمی، شناسایی شده اند، سبدهاست. سبد یکی از کاربردی‌ترین وسایلی است که در میان همه فرهنگ‌ها یافت می‌شود. اما جالب است بدانید، این وسیله بنا به فرهنگ هر قوم و متناسب با جغرافیا و شرایط اقلیمی هر منطقه طراحی و ساخته می‌شده است. اجزاء تشکیل‌دهنده هر سبد از موادی تشکیل یافته که در منطقه‌ای که سبد بافته شده، فراوانی داشته و یا با شرایط محیطی و اقلیمی آن منطقه بیشترین تناسب و سازگاری را برخوردار بوده است. به عنوان مثال، در جنوب ایران این وسیله معمولا با برگ درخت خرما (نخل) ساخته می‌شده است (البته که هنر سبدبافی به همان سبک و سیاق پیشین، خوشبختانه هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران از جمله شهرهای جنوبی رواج دارد). اما همانطور که این روزها شاهدش هستیم با تغییر و دگرگونی سبک زندگی همه جوامع، بسیاری از این هنرها نیز یا دچار دگردیسی شده‌اند و یا به کلی از بین رفته و فراموش شده‌اند. نمونه بارز این اتفاق، ساخت سبد با روزنامه باطله است. اما همانطور که پیش از این نیز گفتیم، در بسیاری از مناطق کشور ما، برخی از این هنرها به همان شیوه پیشین حفظ شده‌اند که البته برای جلوگیری از فراموشی آنها می‌بایست بیش  از اینها مراقبت و حراست شوند.

نمونه‌ای از تغییرات پیش آمده در حوزه دست‌سازه‌های بشری در شیوه ساخت همین سبد، اتفاق افتاده است. چنانکه امروزه بسیاری از کسانی که به این وسیله نیاز دارند، با ابزار و موادی کاملا متفاوت نسبت به گذشته، اقدام به بافتن و ساختن سبد می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع، امروز در بخش آموزشی تارنمای “آکرومارکت” ویدیویی را بارگذاری کرده‌ایم که در آن شیوه ساخت سبد با روزنامه باطله را آموزش می‌دهد. با مشاهده ویدیو خواهید دید که برای ساختن این سبد زیبا از چند صفحه روزنامه استفاده می‌شود. می‌بینید؟ در یک روش ساده‌تر، روزنامه‌ها جای برگ درختان را به عنوان مواد اولیه ساخت یک سبد، گرفته‌اند.

ساخت سبد با روزنامه باطله-کاردستی-صنایع دستی-کهن-فرهنگ-اقوام-روزنامه باطله-دگردیسی صنایع دستی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم