صنایع دستی ملل (سفال‌گری در ترکیه)

صنایع دستی ملل-ترکیه-سفال-سفال‌گری-موسیقی ترکی

صنایع دستی ملل (سفال‌گری در ترکیه)

سفال‌گری را به جرات می‌توان جزو اولین پیشه‌های تاریخ بشری دانست. سفال‌های کشف شده مربوط به هزاره‌های پیشین و نمایش هنر مردمان اعصار کهن بر روی دفینه‌ها، گواه این ادعاست. سفال‌گری و کار دل، هنری است که در میان تمامی ملت‌هایی که از پیشنه‌ای دراز و تاریخی کهن برخوردارند، مشترک است. بگونه‌ای که می‌توان گفت اساس و بن‌مایه تمامی سفال‌ها، مربوط به هر تمدنی که باشد و بر چرخ هر فرهنگی که گردانده شده است، همگی یکی است و شاید بتوان گفت طرح‌ها و نقش‌ها بر روی سفالینه‌هاست که تفاوت و تمایزی ایجاد کرده و شناسنامه این آثار محسوب می‌شود.

یکی از کشورهایی که به واسطه برخورداری از تمدنی کهن و فرهنگی پربار، در کار گل دست بر خال آب‌دیده ساییده و آثار گلین خلق کرده، کشور ترکیه است. سفال‌گری در این همسایه شمالی، همچون کشور ما، هنوز زنده است و چرخ کارگاه‌هایش می‌چرخد و آتش کوره‌هایش زبانه می‌کشد.

در ویدیویی که در این بخش بارگذاری شده است، استادکار سفال‌گری را می‌بینیم که با مهارت تمام، از توده خاک آب‌خورده و رقصان بر دوران چرخ، چنان حجمی بیرون می‌کشد که چشم را جز تحسین زیبایی، کار دیگر نیست. رقص توده‌ای از گل به همراه موسیقی زیبای ترکی، نمایشی است از هنری به قدمت تاریخ.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم