ساخت دستگاه شالیکوبی

دستگاه شالیکوب شالیکوب چیست

ساخت دستگاه شالیکوبی

ساخت دستگاه شالیکوبی

همه ما ایرانی‌ها به هنگام صحبت از شمال و استان‌های شمالی، بی‌درنگ به یاد سرسبزی و طراوت و طبیعت دل‌انگیز و چشم‌نواز شهرهای‌اش می‌‌افتیم. عاملی که باعث می‌شود در طول سال اگر فرصتی و گریزی فراهم شود، بار و بندیل سفر را ببندیم و قد جاده کنیم به قصد سبزترین اقلیم ایران. اما شور و هیجان این سفر هنگامی به نقطه اوج خود می‌رسد که پهنه‌ها و گستره‌های سرسبز شهرهای مقصد در پیش چشمان‌مان ظاهر می‌شوند.

گستره‌ای پوشیده از شالیزارهایی که در قطعاتی به نسبت‎های کوچک در کنار هم چونان نقشی هنرمندانه قرار گرفته‌اند. اما این همه زیبایی و چشم‌نوازی سرانجامی است که به همت دستان توانمند زنان و مردان کشتکار شمالی فراهم آمده است. سرانجامی که پایانی است پربرکت و زندگی‌بخش از رنج و زحمت مردمان اقلیم شمال.

اما سپیددانه‌های برنج پوشیده در لفاف سخت و طلایی رنگ، بایست بعد از برداشت به کارگاه شالیکوبی انتقال یابند تا از غلاف سخت خود خارج شوند. فرآیند شالیکوبی یکی از چندین مرحله‌ای است که برنج را آماده و مهیا برای طبخ به دست آشپز ایرانی می‌رساند. مرحله شالیکوبی جزو مراحلی است که پیش از این در غیاب ماشین‌های نوظهور با دست و رنج فراوان انجام می‌گرفته است.

اما امروزه به لطف وجود ابزار و آلات مکانیزه بسیاری از مراحل کشت و کار برنج که پیش از این با رنج بسیار انجام می‌گرفت، با سادگی به نسبت بیشتری انجام می‌گیرد.

شالیکوبی نیز ازجمله مراحلی که با وجود ماشین شالیکوبی با زحمت کمتر و با سرعت بیشتری طی می‌شود.

شاید شما هم تابحال گذارتان به کارگاه شالیکوبی افتاده باشد. کارگاهی که مجهز به ماشین‌های بزرگ و پرسروصدای خود دانه‌های سپید و خوش‌عطر برنج را از غلاف خارج می‌کنند.

اما آیا شما هم تابحال به این فکر کرده‌اید که یک دستگاه شالیکوب خانگی در مقیاس کوچک برای خود طراحی کرده و بسازید؟ البته لزوم ساخت این ماشین، فراهم و در دسترس بودن برنج تازه برداشت شده است.

حال اگر برای ارضا حس کنجکاوی و بروز خلاقیت خود تمایل به ساخت این دستگاه دارید، کافی است ویدیوی آموزشی را گه در بخش آموزشی تارنمای آکرومارکت بارگذاری کرده‌ایم را مشاهده کنید.

دستگاه شالیکوب شالیکوب چیست

دستگاهی که بخش اصلی مواد سازنده‌اش را مقوا کارتنی تشکیل داده است که به وفور در دسترس همه ماست. پس بی‌درنگ ویدیو را تماشا کرده و برای ساخت دستگاه شالیکوب خانگی خود دست به کار شوید.

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • نسرین پاسخ

    عالی بود. نمیشد بجای استفاده از مقوا از چوب استفاده کنه

    بهمن 4, 1399 در 11:14 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم