ساخت موتور الکتریکی

موتور - موتور الکتریکی - موتور دی سی - ساخت موتور ساخت آرمیچر آموزش

ساخت موتور الکتریکی

موتور الکتریکی (به انگلیسی: Electric motor)، نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور چرخانه به چرخانه اعمال می‌شود، می‌گردد.

اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستنند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه یا روتور و بخش ثابت ایستانه یا استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده‌است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخش‌های چرخانه یا ایستانه می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند. برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیت‌هایی را در مدارس استفاده می‌کنند. ( منبع – ویکی پدیا )

در این قسمت قصد داریم جهت آشنایی دانش آموزان و دوست داران علم و تکنولوژی به ساخت یک موتور الکتریکی بپردازیم 

این موتور با استفاده از سی دی و پیچ های کوچک ساخته شده و علیرغم پیچیده گی های ظاهری ساخت آن بسیار آسان می باشد .

در ساخت رتور یا همان قطعه ای که چرخش میکند از پیچ هایی با روکش شیرینگ استفاده شده است شما میتوانید در صورت در دسترس نبودن عایق حرارتی ( شیرینگ ) ا چسب برق استفاده کنید

قسمت مهم این موتور الکتریکی که باید با دقت بیشتری ساخته شود قسمت کوموتاتور یا هما کلکتور می باشد این قسمت شامل سیم های مسی می باشد که با دقت فراوان کنار هم چسبانده شده و با اتصال جاروبک ها موتور شروع به چرخیدن میکند

 

موتور - موتور الکتریکی - موتور دی سی - ساخت موتور ساخت آرمیچر آموزش موتور - موتور الکتریکی - موتور دی سی - ساخت موتور ساخت آرمیچر آموزش

در صورتی که این موتور خوب ساخته شود میتوان با افزایشآهنربا ها از آن به عنوان ژنراتور ( جهت تولید نیروی الکتریسیته ) استفاده کرد .

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم