قفل هایی که بر بازارچه صنایع دستی زنجان زده شده است/ مالکان سرای ملک انباری را به بازارچه ترجیح می دهند

قفل هایی که بر بازارچه صنایع دستی زنجان زده شده است/ مالکان سرای ملک انباری را به بازارچه ترجیح می دهند

سرای ملک که با احیای میراث فرهنگی زنجان قرار بود به بازارچه صنایع دستی استان تبدیل شود، به دلیل عدم همکاری مالکان هنوز به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, سرای ملک از سراهای معروف و اقتصادی بازار زنجان محسوب می شود و تاریخ احداث این سرا  به سال 1324 بازمی‌ گردد با وجود اینکه این سرا از سراهای همیشه شلوغ و پر جنب و جوش بازار زنجان بوده است اما با تبدیل شدن آن به بازارچه صنایع دستی که قرار بود رونقی دوباره داشته باشد، هنوز هم چراغ های آن خاموش است.

در سال 85 و همزمان با دور نخست سفر رئیس جمهور وقت به استان زنجان تبدیل این سرا به بارازچه صنایع دستی، از مصوبات سفر هئیت دولت بود اما با گذشت نزدیک 10 سال از این مصوبه، هنوز هم از این سرا استفاده نمی شود.

بازارچه صنایع دستی استان با هزینه 3 میلیارد تومانی آماده شده است اما به دلیل مشکلاتی از جمله عدم همکاری مالکان هنوز چراغ مغازه های این سرا روشن نشده است.

محوطه زیبایی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برای این سرا احداث شده است اما چه فایده که همه هزینه ها به باد هوا رفته است و تنها دو یا سه مغازه در این سرا آنهم به عنوان انبار استفاده می شود و مابقی مغازه های این سرا قفل بر خود بسته اند.

اگرچه نباید از کار خوب اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان در جدیت اجرای این پروژه گذشت اما امروز از این سرا هیچ استفاده ای نمی شود.

رئیس هئیت امنای بازار زنجان در این خصوص با بیان اینکه وجود معارض موجب شده تا این بازارچه مورد بهره برداری قرار نگیرد، تصریح کرد: هزینه ای معادل سه میلیارد تومان برای مرمت این سرا انجام شده است اما هنوز استفاده از آن نمی شود.

علویون تصریح کرد: هنوز مشکل این سرا به عنوان یکی از سراهای بازار زنجان حل نشده است و امید است با همکاری مالکان این سرا به رونق گذشته برگشته و صنایع دستی استان در این سرا به فروش برسد.

فاز اول مرمت سرای ملک واقع در راسته بازار پایین زنجان برای تبدیل شدن به بازارچه صنایع دستی استان از محل اعتبارات ملی، با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و هفتصد و چهل میلیون ریال توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شد و مرمت آن به پایان رسیده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به مرمت و احیای سرای ملک بازار زنجان به عنوان بازارچه صنایع دستی، اظهار داشت: با توجه به وظیفه ذاتی میراث فرهنگی برای احیای سراهای بازار زنجان، این سرا نیز به عنوان بازارچه صنایع دستی احیا شده است.

محمود علیمحمدی با اشاره به اینکه پس از راه اندازی این سرا به عنوان بازارچه صنایع دستی، مالکین همکاری لازم را برای راه اندازی بازارچه انجام ندادند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها از 20 درصد این مجموعه استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مالکان از غرفه های ایجاد شده به عنوان انباری استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: با وجود پا درمیانی میراث فرهنگی برای مجاب کردن مالکان برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی، هنوز این سرا به عنوان بازارچه استفاده نمی شود.

این مسئول بر ضرورت همکاری مالکان برای استفاده مطلوبتر از فضای ایجاد شده در این سرا تاکید کرد و گفت: همکاری مالکان می تواند این سرا به سرای فعال گذشته تبدیل کند.

منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم