حصیر گیلان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد

حصیر گیلان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد

رشت – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: نخستین محموله حصیر استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه صنایع دستی حصیری سالانه بیش از 50 میلیارد ریال گردش مالی دارد، افزود: محموله ارسالی به ارزش هفت هزار دلار و شامل 10 هزار قطعه بوده است.
وی ادامه داد: حصیربافی در گیلان، هنر و صنعتی است که توانسته در عصر جهانی شدن جای خود را در میان طرح های مدرن امروز باز کند و این شاخه صنایع دستی، در حال دگرگونی از حالت سنتی به تجاری است.
علیزاده با تاکید بر کیفی سازی صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اظهار کرد: دو هزار و 200هنرمند در رشته حصیربافی استان فعالیت می کنند و بیشترین تعداد محصولات حصیری در شهرستان های انزلی ، رشت ، لاهیجان و لنگرود تولید می شود.
وی گفت: هدف گذاری مشخصی برای توسعه صادرات صنایع دستی با هدف تحقق اقتصادمقاومتی و درآمدزایی ارزی مبتنی بر داشته های صنایع دستی استان آغاز و برنامه ریزی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: در خردادماه امسال نیز نخستین محموله سازمان یافته صنایع دستی استان در شاخه سفال به اروپا ارسال شده بود.
علیزاده اضافه کرد: محموله یادشده شامل 17 هزار قطعه سفال به ارزش اقتصادی 15 هزار یورو انجام شد که مصداقی برای صادرات غیرنفتی با رویکرد اقتصادمقاومتی است.
وی ادامه داد: پیش تر صادرات صنایع دستی به صورت غیرسازمان یافته از طریق گمرک انجام می شد که با آغاز ارسال نخستین محموله صنایع دستی، بر آن شدیم تا این اقدام بصورت سازمان یافته و در سطح وسیعی انجام شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت صادرات غیرنفتی افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل این اداره کل یکی از مهمترین اهداف خود را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد تقویت ارزآوری و صادرات غیرنفتی قرار داده است.
علیزاده به رویکرد سوق دادن فعالیت های انفرادی و خانگی به سمت فعالیت های کارگاه محور اشاره و اظهار کرد: امید آن می رود که در آینده ای نزدیک تولید انبوه صنایع دستی گیلان و نیز تقویت اقتصادی و درآمدی اقشار مختلف مردم در سطح کارگاه های صنایع دستی تحقق بخشیده شود.
وی افزایش کمی و کیفی کارگاه های صنایع دستی را زمینه ساز توسعه فعالیت ها و تقویت تولید محصولات و نیز افزایش اشتغال پایدار در حوزه های هنری ذکر و تصریح کرد: بحث آموزش های علمی و آکادمیک در کنار بهره گیری جوانان از تجربیات استادان فن در تثبیت جایگاه صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سبدبافی و حصیربافی به عقیده بسیاری از محققان پس از سنگ تراشی، قدیمی ترین هنر و صنعتی است که انسان با آن آشنایی یافته و همچنین این هنر، منشأ بسیاری از صنایع دستی دیگر از جمله پارچه بافی، گلیم بافی، بامبوبافی، سفالگری و کوزه گری است.
به گفته برخی از محققان، بافتن گلیم و قالی و انواع پارچه ها از روی سبد بافی و حصیربافی اقتباس شده و قدیمی ترین نمونه دستباف به حدود شش هزار سال قبل تعلق دارد.
به گزارش ایرنا، حصیرهای ساخت گیلان و سایر نواحی شمال ایران طرح های هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند.
حصیربافی و سبدبافی از صنایع دستی و خانگی بسیار رایج در استان است و تولید انواع سبدها و حصیرها در اکثر نقاط گیلان رواج دارد.
حصیر در اندازه ها و شکل های مختلف بافته می شود و مصارف گوناگونی همچون زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیرداغی حصیری است که تقریبا در تمام منازل گیلانی یافت می شود و امروز همین هنرصنعت توانسته است در میان رقابت جهانی خود را به عنوان طرحی مدرن در لیست طراحان دکوراسیون معروف امروزی در جای جای جهان به نقش بکشد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 300 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان هستند.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
منبع : سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم