معاون صنایع دستی استان همدان: نخستین کالای صادراتی استان همدان سفال لالجین است

معاون صنایع دستی استان همدان: نخستین کالای صادراتی استان همدان سفال لالجین است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به افزایش 2 برابری صادرات صنایع دستی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: سفال لالجین به عنوان نخستین کالای صادراتی استان همدان در کشور توزیع می شود.
ایران اکونومیست

علیرضا قاسمی روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایران اکونومیست در همدان اظهار داشت: سهم عمده‌ای از صادرات استان همدان مربوط به صنایع دستی است که از این میان سهم صادرات همدان از سفال و سرامیک بسیار قابل توجه است که باید همچنان رو به افزایش باشد.

معاون صنایع دستی همدان با بیان اینکه سفال‌ و سرامیک‌، فرش‌، گلیم‌، قالی‌، جاجیم‌، محصولات‌ دستی‌ چرمی‌، گیوه‌، انگشت‌ پیچ‌، انگورشانی‌ و شیره‌انگور از مهترین صنایع دستی و سوغات استان همدان است، گفت: هم اکنون 177 رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که ایجاد بازار کار برای این صنایع مهمترین هدف سازمان میراث فرهنگی استان همدان است.

قاسمی در خصوص احیای صنایع دستی منسوخ شده در استان افزود: صنایع دستی مانند موجود زنده زایش دارد، چرا که برخی از رشته‌های جدید در جامعه متولد می‌شود و برخی از این رشته‌ها نیز از یادها می‌رود بر این اساس تمام تلاش این سازمان این است که رشته‌های صنایع دستی پابرجا بماند.
معاون صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه 15 اثر صنایع دستی همدان دارای مهر اصالت یونسکو هستند، بیان کرد: تاکنون 21 اثر صنایع دستی استان همدان نشان ملی را دریافت کرده اند که پرونده این آثار امسال برای دریافت مهر اصالت یونسکو به سازمان ارسال می شود.
وی به ثبت جهانی سفال لالجین اشاره کرد و افزود: با جهانی شدن لالجین انتظار داریم سفال لالجین برند معرفی صنایع دستی استان در تمام دنیا باشد و بتواند آمار صادراتی در این بخش را بیش از گذشته افزایش دهد.

قاسمی افزود: در همین راستا هنرمند خلاق همدان در اجلاس سرانه صنایع دستی که امسال در استان اصفهان برگزار شد موفق به دریافت نشان دست خلاق شد که این نشان افتخار دیگری در مجوعه افتخارات صنایع دستی همدان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از شش درصد از اشتغال استان به حوزه صنایع دستی اختصاص دارد بیان کرد: امروزه با پیشرفت صنعت گردشگری صنایع دستی می‌تواند به عنوان برندی برای جذب گردشگر به شمار روند و در اشتغالزایی نقش موثری را ایفا کند.

منبع : پایگاه خبری ایران اکونومیست

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.