مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی: نمایشگاه صنایع دستی آذر ماه در استان برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی: نمایشگاه صنایع دستی آذر ماه در استان برگزار می شود

بیرجند- ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه از سال 89 تاکنون نمایشگاه صنایع دستی با حضور استان های مختلف در بیرجند برگزار نشده است، تصمیم گرفته شد آذر ماه سال 95 چنین نمایشگاهی در مرکز استان برگزار شود.

حسن رمضانی روز شنبه در کار گروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: حضور هنرمندان صنایع دستی از سراسر کشور در بیرجند نه تنها به تبادل تجربه میان هنرمندان، صنعتگران و تشکل های مرتبط کمک می کند بلکه در افزایش کیفیت تولید و نیز بازار فروش انواع آثار صنایع دستی تاثیرگذار خواهد بود.
وی به وجود چهار هزار نفر صنعتگر رشته های مختلف در استان اشاره کرد و گفت: امسال با کمک تولیت آستان قدس رضوی قرار است، بازارچه ای به صورت رایگان در مشهد در اختیار صنایع دستی استان قرار گیرد.
وی در ادامه در مورد دستورالعمل آبرسانی به بند امیرشاه بیرجند( هتل کوهستان) بیان کرد: در حال حاضر تامین آب این واحد اقامتی و پذیرایی با تانکر تامین می شود.
وی ادامه داد: امسال مقرر شد، آب و فاضلاب روستایی استان اعتبار لازم را تامین کند و خط آبرسانی از طریق چاهی که نزدیک تصفیه خانه بیرجند است تامین شود همچنین دبی آب که پنج لیتر بر ثانیه است نیز افزایش یابد.
به گزارش ایرنا رمضانی در زمینه تامین آب منطقه نمونه گردشگری « بند دره» بیرجند نیز اظهار کرد: تاسیساتی از قبیل ایستگاه های پمپاژ، مخزن آب، شبکه انتقال و غیره که توسط میراث فرهنگی در این منطقه تامین شده به صورت موقت در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گیرد تا امکانات لازم از طریق بخش خصوصی تجهیز و آب مورد نیاز تاسیسات این منطقه گردشگری تامین شود.
** برگزاری کنگره استانی شهرسازی و معماری در بهمن ماه امسال
وی از برگزاری کنگره استانی شهرسازی و معماری در بهمن ماه امسال در خراسان جنوبی خبر داد و یادآور شد: تاکنون سه دوره کنگره شهرسازی و معماری ایران در شهر بم از توابع استان کرمان برگزار شده است و در رویکرد جدید میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مقرر شد چهارمین کنگره به صورت استانی در همه استان ها برگزار شود.
رمضانی ادامه داد: در این راستا، چهارمین کنگره یادشده بهمن ماه امسال در استان برگزار خواهد شد و برگزیدگان این دوره به مرحله کشوری راه خواهند یافت همچنین مقاله های برگزیده استانی در مرحله ملی شرکت می کنند.
** سیمای شهرهای خراسان جنوبی دچار بهم ریختگی منظره ای شده است
وی با گلایه از ساخت و سازها غیر بومی در نقاط شهری و روستایی خراسان جنوبی افزود: متاسفانه به دلیل نداشتن سیاست و برنامه ریزی لازم در این خصوص و سالها غفلت، اکنون سیمای شهرهای استان دچار بهم ریختگی منظره ای شده است.
وی با بیان اینکه نمونه های متفاوتی از معماری و حتی معماری که با اقلیم استان در تعارض است در شهرها دیده می شود، اضافه کرد: اکنون در منطقه بیابانی استان شاهد معماری مناطق کوهستانی هستیم همچنین در معماری شهرهای اسلامی گاهی حتی حریم خانه و خانواده رعایت نشده است.
وی گفت: روستاهای خراسان جنوبی نیز از این آسیب ها دور نمانده است نماها و پوشش های غیربومی و رنگی به منظر فرهنگی صدمه زده و جذابیت های روستایی را کاهش می دهد که تقاضا داریم مسئولان مرتبط در این خصوص تاکید لازم را داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: تلاش داریم آثار ثبت جهانی استان افزایش یابد در نتیجه این تلاش ها باغ اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و اکنون حفاظت از این آثار بسیار حایز اهمیت است.
رمضانی گفت: روزهای گذشته گزارشی در خصوص ساخت و ساز غیر اصولی و بدون مجوز در حریم قنات بلده فردوس بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی دریافت شد که انتظار می رود مسئولان آن منطقه به این آثار تاریخی بیشتر توجه داشته باشند.
وی به افزایش پروازهای استان به عنوان یکی دیگر از دستورالعمل های این کارگروه اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش مدیرکل فرودگاههای استان، امسال پرواز های ورودی و خروجی و درصد اشغال صندلی در پروازها که معیاری برای اقتصادی بودن پروازهاست نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
** راه اندازی پرواز چارتری تهران و کیش در فرودگاه بیرجند
وی بیان کرد: به جز هواپیماهای پهن پیکر که به دلایل فنی با ظرفیت تکمیلی پرواز نمی کنند مابقی پروازها با 90 درصد ظرفیت پرواز دارند که نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.
وی یادآور شد: پروازهای چارتری به مقصد کیش و تهران در استان برنامه ریزی شده که امید است مقدمه ای برای تبدیل شدن به پروازهای ثابت برنامه ای و دایمی باشد در این راستا نخستین پرواز چارتری تهران اول آبان ماه امسال انجام خواهد شد.
*7557**2047**خبرنگار -رقیه محمدی * انتشار دهنده – عباسقلی اشکورجیری*

منبع : سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.