انواع فرز فرم فرز انگشتی

انواع فرز فرم فرز انگشتی جهت فرز کاری

انواع فرز فرم فرز انگشتی

انواع فرز فرم Carbide Burr : بطور کلی فرز فرم ابزاری لایه بردار می‌باشد که بواسطه چرخش سریع خود روی اجسام عملیات لایه برداری و فرز کاری را انجام می‌دهد . در واقع این ابزارها به وسیله حرکات چرخشی و تراشیده شدن قابلیت شکل دادن، حذف مواد اضافی و دقت بالا را در تراشیدن و پالایش قطعات متنوع را فراهم می‌کنند . از این ابزار برای تراش دادن ، شکل دادن و از بین بردن لبه های تیز ، ایجاد سوراخ و خرد زدایی استفاده می شود . این ابزار کاربردی در سایزها و مدل های متنوعی جهت استفاده بر روی فلز ، چوب ، آلمینیوم ، پلاستیک ، جواهرات ، سنگ تراشی ، ناخن ، دندان پزشکی و … تهیه و تولید می‌گردد .

این ابزار در آزمایشگاه ها بوسیله ترکیب خاص مواد شیمیایی که به آن تنگستن کارباید ( الماس مصنوعی ) می گویند تهیه و تولید می‌شود . توجه داشته باشید که تنگستن کارباید که جنسی بسیار سخت تر و مقاومتی بسیار بیشتر از فلز دارد که این مزایا باعث ایجاد ابزاری می شود که با بواسطه آن عملیات لایه برداری را انجام می دهیم .

انواع فرز فرم

فرز فرم استوانه :

یکی از پرکاربردترین مدل های فرز فرم ، فرز فرم استوانه می‌باشد که در سه مدل بدون کف ( برای لایه برداری سطوح صاف و تسطیح سطوح استفاده می شود ،کناره های این ابزار جهت لایه برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد ) ، کف زن ( علاوه بر کناره ها با قسمت سری این محصول نیز می توان لایه برداری نمود ) و سرگرد ( دارای سری استوانه ای با یک سر مقطع گرد می‌باشد علاوه بر کناره ها و قسمت سری در مکان هایی که نیاز به زاویه دادن می باشد ، مورد استفاده قرار می گیرد ) موجود می‌باشند .
این فرزها برای تراشیدن سطوح و شکل دادن عمومی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل دارای سطح برش نرم و یکنواخت می‌باشند . این مدل در سایزهای متنوعی تهیه و تولید می‌شوند که پر کاربردترین آنها را می توان به کارگیر قطر 2 ، 3 و 6 میلی متر اشاره نمود .

فرز فرم مخروطی :

از دیگر فرز فرم های پرکاربرد می توان به فرز فرم مخروطی اشاره نمود که در مدل های متنوع تولید می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم .

  • فرز فرم مخروطی نوک تیز : شکل این فرز به صورت هرم می باشد و نوک مخروطی نیز بصورت تیز می باشد . از این فرز برای زاویه زنی، سنگ زنی دنده ها و براده برداری استفاده می گردد .
  • فرز فرم مخروطی سرگرد : شکل این فرز به صورت هرم می باشد و نوک مخروطی نیز بصورت گرد می باشد و از این فرز برای گرد کردن لبه ها و برش های مقعر و … استفاده می گردد .
  • فرز فرم بادامی : شکل این مدل فرز شبیه به بادام بوده و نوک آن نیز بصورت گرد می باشد . در واقع این مدل فرز فرم بسیار شبیه فرز فرم استوانه سرگرد می باشد با این تفاوت که سطح مقطع این فرز فرم، بیشتر از نوع مخروطی سر گرد می باشد .

فرز فرم کُروی و بیضی

از نمونه های دیگر فرز فرم های موجود در بازار دسته فرز فرم های کروی شکل می باشد . این مدل فرز فرم نیز در چند شکل متنوع در بازار عرضه می گردد .

  • فرز فرم کروی : شکل این فرز به صورت گرد ( گوی مانند ) و زوایایی مدور می باشد و از این مدل برای تخلیه مواد به شکل دایره ای یا کروی ، خمیده کردن و دادن فرم منحنی بر روی سطوح استفاده می گردد .
  • فرز فرم بیضی : شکل این فرز به صورت بیضی و زوایایی مدور می باشد و از این مدل فرز برای پولیش و سایش درون شیارهایی که سطح مقطع خمیده و منحنی دارند ، ایجاد گودی ، خمیده کردن و … استفاده می گردد .

فرز فرم گلدانی ، تی شکل و خزینه

  • فرز فرم خزینه : شکل این فرز به صورت الماس مانند و زوایایی تیز می باشد . این مدل فرز در دو حالت 60 و 90 درجه در بازار موجود می باشد و همانطور که از نام آن پیداست جهت خزینه نمودن مواد مورد استفاده قرار می گیرد .
  • فرز فرم گلدانی : این مدل فرز که در بازار به چتری نیز معروف می باشد دارایی ظاهری برعکس نوع مخروطی از ابتدا ناز و در انتها بزرگ می باشد . از این مدل برای دسترسی های سخت و پلیسه گیری و ساب سطح زیرین و دشوار در زوایای تند و پنهان استفاده می گردد .
  • فرز فرم تی T شکل : همانطور که از نام این فرز مشخص می باشد شکل ظاهری این فرز شبیه بی حرف تی انگلیسی می باشد و از آن در تمیز کاری و فرزکاری بین شیارها استفاده می نمایند .

هدف از این مقاله آشنا کردن شما مخاطبان همیشگی آکرومارکت با انواع فرز فرم ، نحوه استفاده از آن و کاربرد هر کدام بصورت مجزا می باشد و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما همراهان تارنمای آکرومارکت کاربردی و مفید باشد .

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.