نشست صنایع دستی در نظریه های مصرف فرهنگی با حضور بهمن نامور مطلق برگزار شد

نشست صنایع دستی در نظریه های مصرف فرهنگی با حضور بهمن نامور مطلق برگزار شد

نشست «صنایع دستی در نظریه های مصرف فرهنگی» باحضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و سخنرانی دکتر محمدرضا مریدی مدرس دانشگاه، مانی کلانی دانشجوی دکتری مردم شناسی، در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدرضا مریدی با عنوان «ذائقه و سلائق اجتماعی در خرید و مصرف صنایع دستی» سخنرانی کرد و به این نکته پرداخت که چرا و چگونه صنایع دستی انتخاب و مصرف می شود یا نمی شود؟ پاسخ به این پرسش مستلزم نوع شناسی ارزش‌های اجتماعی مرتبط با انتخاب و مصرف فرهنگی است که در این نشست و در پایان بحث به نوع شناسی مخاطبان، خریداران و مصرف کنندگان صنایع دستی منجر شد.

لازم به ذکر است, گونه های مختلفی از سلائق مبتنی بر تمایزهای طبقاتی، سلائق جنسیتی، سلائق مبتنی بر تجربه زیسته شهری/روستایی، سلائق مبتنی بر کشمکش های نشانه شناختی طبیعت گرا/فرهنگ گرا و در مجموع سلائق مبتنی بر انتخاب های بهنجار/انتقادی در این نشست دسته بندی و ارزیابی شد.

همچنین,در این نشست سخنرانان با مطالعه کیفی خریداران و مصرف کنندگان صنایع دستی به گونه های مصرف نمایشی، مصرف انتقادی، مصرف زیباشناختی، مصرف هویت جویانه و مصرف حمایتی این مساله را مورد بحث قرار دادند که کدام گونه از مصرف قابلیت تجاری شدن دارد و البته تجاری شدن منجر به تضعیف کدام گونه از مصرف می گردد.

در این نشست بهمن نامور مطلق ضمن تقدیر از برگزاری این دست نشست ها و تاثیر آن در ایجاد روند تحقیقاتی و میدانی بر نحوه مصرف صنایع دستی و نیز فرهنگ سازی در این زمینه گفت: موارد مطرح شده از سوی دوستان بسیار قابل تقدیر است اما موضوعی که باید در این راستا بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد این است که الگو های مصرف نباید هم پوشانی داشته باشد تا از این طریق بتواند به سیاست مصرف کمک کند. همچنین اگر شاخص ها وحدت داشته باشند هم پوشانی کمتر می شود و ما مایل هستیم در این زمینه کارهای تحقیقاتی و میدانی انجام دهیم.

گفتنی است, این نشست که عصرروز گذشته12 مهرماه ساعت 16 در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، مورد استقبال بسیاری از اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به عرصه هنر و صنایع دستی قرار گرفت.

منبع : سایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.