پیشه‌ی کهن مسگری

پیشه‌ی کهن مسگری

مسگری جزوی از صنایع دستی باستانی ایران به شمارمی‌رود با توجه به یافته های باستان شناسان هنر مسگری در ایران ریشه‌ای پنج هزار ساله دارد . به جرات می‌توان گفت مس اولین فلز مکشوفه به دست انسان بوده و نخستین فلزکاران تاریخ نیز ایرانیان بوده‌اند.

کشف کوره های ذوب فلزات در اسپیدژ سیتان و بلوچستان با قدمتی بالغ بر سه هزار سال نشان از تسلط مردمان آن دوره به فلزکاری و هنر مسگری می‌باشد.

هنر مسگری در گذشته ای نه چندان دور از رونق قابل توجه‌ای برخوردار بوده بدین گونه که در هر شهر بازاری به خود اختصاص میداده و در این بازارها ده ها مسگر با ذوق و هنر و ضربات چکش انواع ظروف و اشیاء را می‌ساختند.

مسگر شمش‌ها و ورقه‌های مس را با ضربه های مداوم چکش و ظرافت هرچه تمام تر شکل داده و محصولات بی نظری همچون سيني ، ديگ ، تنگ، گلدان می‌آفریند.

امروزه هنر مسگری در شهرهای اصفهان ، کاشان ، کرمان ، زنجان و شیراز همچنان رواج دارد اما باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و کشف فلزات و آلیاژهای به مراتب ارزانتر و سبکتر، این هنر در آینده ای نه چندان دور به بوته‌ی فراموشی سپرده خواهد شد.

در این بخش قصد داریم جهت آشنایی مخاطبان با این دست سازه باستانی به انتشار ویدئویی بپردازیم که طریقه ساخت ظروف مسی را توسط استاد مسگر به نمایش می‌گذارد ، باشد تا توانسته باشیم قدمی کوچک در راه فراموش نشدن این صنعت کهن برداشته باشیم.

منبع ویدئو : سایت شبکه‌ی مستند

 

مشاهده ویدئو بصورت کامل همراه با موزیک

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.