سیر تکامل جلوه‌های ویژه در سینما

سینما-جلوه‌های ویژه-سینمای کلاسیک-انیمیشن-سه‌بعدی-آی‌مکس imax-انیمیشن

سیر تکامل جلوه‌های ویژه در سینما

حدود صد سال پیش سینما، حاصل خیال‌پردازی‌های تنی چند از مخترعان خلاق و خوش‌فکر، پا به عرصه وجود نهاد. پدیده‌ای که در ابتدا نه عنوان صنعت را کسب کرده و نه در حلقه هنرها جای گرفته بود. اما به مرور زمان، پدیده‌ای که در ابتدا تنها توان سرگرم کردن ملوان‌های خسته را برخوردار بود، به صنعتی تبدیل شد که این روزها گردش مالی‌اش در جهان، سالانه به میلیاردها دلار می‌رسد. حال علاوه بر پیشوند صنعتی که بر خود گرفته است، به یمن تلاش و اندیشه متعالی متفکران و اندیشمندان علاقه‌مند به خود، عنوان هنر را نیز کسب کرده است. بگونه‌ای که امروزه وقتی صحبت از هنر می‌شود، گفتگو پیرامون هنر هفتم به عنوان یکی از محبوب‌ترین و فراگیرترین هنرها، امری گریزناپذیر می‌نماید.

بی‌تردید یکی از مهمترین عواملی که سینما را به این درجه از محبوبیت و مقبولیت در بین طیف وسیعی از مردم و اندیشمندان رسانده است، توان سینما برای خلق جهانی است که در عالم واقع امکان‌پذیر نیست. حالا دیگر کمتر فیلمی را می‌توان مشاهده کرد که در آن رد و نشانی از جلوه‌های ویژه نمایان نباشد. در واقع، این توان سینماگران در طراحی و ساخت جلوه‌های ویژه است که جهان فیلم‌ها را به فراسوی واقعیات جهان حقیقی بسط داده است. امکانی که در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری سینما به ساده‌ترین شیوه ممکن انجام می‌شد. اما باید توجه داشت این جلوه‌ها تنها در نگاه باتجربه و جهان‌دیده مخاطبان امروزی سینماست که اینگونه ساده و ابتدایی به نظر می‌آید. چرا که همین صحنه‌های ابتدایی و ساده و به ظاهر مضحک بود که خیل عظیمی از مشتاقان فیلم را به سینما می‌کشاند. فیلم‌هایی از قبیل “سفر به ماه” ژرژ ملیس، “جادوگر شهر اُز” ویکتور فلمینگ و بسیاری دیگر که بخش بزرگی از خاطرات ما و جهان ذهنی‌مان را به خود اختصاص داده‌اند. 

اما حالا دیگر ماجرا متفاوت است. در گذشته اگر این جلوه‌ها تنها بخش کوچکی از فیلم‌ها را تشکیل می‌دادند، اما امروزه پیش می‌آید که بعضی از فیلم‌ها، تمامی اثر با استفاده از امکانات نوظهور سینما پدید آمده است. اتفاقی که موجب ساخته شدن وشکل‌گرفتن ایده‌هایی در ذهن هنرمندان شده است که پیش از این امکان ساخت آنها و نمایش‌شان وجود نداشت. برای درک بهتر چنین تغییر و پیشرفتی، ویدیویی را بارگذاری کرده‌ایم که روند تطور و تکامل صدساله سینما را با مرور برخی از فیلم‌های معروف جهان سینما، نمایش می‌دهد. 

   

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم