جرگلانی ها محروم از بازارچه صنایع دستی

جرگلانی ها محروم از بازارچه صنایع دستی

برپایی نمایشگاه ها و بازارچه ها در بخش نوپای جرگلان برای تسهیل در فراهم کردن مایحتاج روزانه مردم می تواند مفید واقع شود.
اما اهالی بخش جرگلان در کنار دیگر محرومیت ها، از بازارچه و نمایشگاه فروش محصولات مورد نیازشان نیز محروم هستند؛ بازارچه ای که به گفته اهالی این منطقه حدود دو سال قبل در روستای گرکز بخش جرگلان چند روزی میهمان ساکنان این منطقه بود و اکنون وجود ندارد.
بازارچه ای که شاید می توانست نقش مهمی در تبادل فرهنگ و اقلام و کالاهای مورد نیاز اهالی، ایفا کند. این در حالی است که دسترسی و فراهم کردن کالاهای اساسی و مورد نیاز روزانه،بخشی از فعالیت روزمره افراد در جوامع امروز به شمار می آید.
رحیمی یکی از اهالی گرکز که خود نیز شاهد برپایی این بازارچه بود، در این باره می گوید: برپایی بازارچه ها و نمایشگاه های ارائه محصولات،نقش گسترده ای در ایجاد فضای رقابت و عرضه کالای با کیفیت خواهد داشت.
وی اظهار می دارد: ارائه محصولات متنوع در بازارچه، موجب صرفه جویی در زمان خرید خواهد شد ضمن این که عرضه محصولات توسط فروشندگان، در یک روز مشخص سبب رونق اقتصادی و حضور اهالی در یک زمان مشخص خواهد شد.
داوری یکی دیگر از اهالی هم با اشاره به ظرفیت های مطرح و قابل توجه این منطقه و تولیدات بومی و صنایع دستی،به ویژه هنر دستان توانمند زنان ترکمن، ایجاد بازارچه یا نمایشگاهی برای ارائه محصولات بومی و غیر بومی را فرصتی مناسب و مغتنم برای فروش محصولات بومی می داند.
وی می افزاید:اهالی در صورت برپایی بازارچه، نه تنها فرصت می یابند تا محصولات خود را در معرض نمایش و فروش بگذارند بلکه می توانند تولیدات و محصولات خود را با هم معاوضه کنند و معامله کالا به کالا انجام دهند، در حالی که اکنون برای فروش محصولاتشان با مشکل مواجه هستند و حتی در مواقعی برای فروش آن ها به شهر مراجعه می کنند.
در همین ارتباط ،رئیس شورای شهر راز و جرگلان می گوید: بخش جرگلان توانمندی و قابلیت هایی را در زمینه ایجاد اشتغال برای اهالی و توسعه مشاغل موجود داراست و با ایجاد بازارچه ای برای فروش صنایع دستی و کالاهای غیر بومی از قبیل پوشاک و دیگر اقلام مورد نیاز اهالی،گامی بلند در شکوفایی استعدادها و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برداشته خواهد شد.
واحد خالدی ادامه می دهد: حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی متنوع و غیر قابل انکار این منطقه که حاصل آفرینش دستان حاذق و پرتلاش بومیان و بانوان این منطقه است نیز از پیامدهای برپایی بازارچه خواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد بازارچه،در این منطقه عنوان می کند: انشاءا… با در نظر گرفتن مکانی مناسب و ایجاد غرفه های مستقل و تفکیک شده،بازارچه ای برای اهالی در آینده ایجاد خواهد شد.
محمود نجاهی/روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.