ساخت میکروسکوپ با وب کم

آموزش ساخت میکروسکوب - میکروسکوپ1 -

ساخت میکروسکوپ با وب کم

در گذشه میکروسکوپ ها به عنوان اشیایی جهت سرگرمی به کار برده می شدند با پیشرفت تکنولوژی و ساخت عدسی هابی با بزرگنمایی بسیار بالاتر این دستگاه ها به وسایلی جهت دیدن جزئیات اشیاء و مطالعه بر آنها بدل گشتند.

پژوهشگران بسیاری کوشیدند تا بر کیفیت و مرغوبیت این ابزار بیفزایند. سرانجام ارنست آبه توانست پایه دانشی میزان بزرگنمایی میکروسکوپ را تعریف کند.

بدین گونه میزان بزرگنمایی سودمند آن بین ۵۰ تا ۲۰۰۰ برابر مشخص شد. البته می‌توان میکروسکوپ‌هایی با بزرگنمایی بیش از ۲۰۰۰ برابر ساخت. مثلاً توان عدسی چشمی را بیشتر کرد. اما توان جداسازی نور ثابت است و درنتیجه حتی بزرگنمایی بیشتر می‌تواند دو نقطه از یک شی را بهتر تفکیک کند. هر چه بزرگنمایی شی افزایش یابد به میزان پیچیدگی آن افزوده می‌شود. بزرگنمایی شئی در میکروسکوپهای پژوهشی نوین معمولاً ۳X, 6X، ۱۰X, 12X، ۴۰X و ۱۰۰X است. در نتیجه بزرگنمایی در این میکروسکوپ بین ۱۸ تا ۱۵۰۰ برابر است. چون بزرگنمایی میکروسکوپ نوری به علت وجود محدودیت پراش از بازه معینی فراتر نمی‌رود برای بررسی بسیاری از پدیده‌هایی که نیاز به بزرگنمایی خیلی بیشتر دارند سودمند است. بررسی‌های بسیاری صورت گرفت تا ابزار دقیق تری با بزرگنمایی بیشتر ساخته شود. نتیجه این پژوهشها به ساختن میکروسکوپ الکترونی انجامید. ( ویکی پدیا )

امروزه این وسیله ها به کامپیوتر وصل شده و کامپیوتر میتواند جسم مشاهده شده را مشاهده و آنالیز نماید .

در این قسمت قصد داریم با تغییری کوچک در عدسی یک وب کم ( دوربین کامپیوتر ) به بزرگنمایی آن افزوده و آنرا تبدیل به یک میکروسکوپ نماییم .

البته در پست های پیشین نیز به ساخت این وسیله پرداخته ایم اما در این پست به شیوه ای دیگر و با بزرگنمایی بالاتر به ساخت این وسیله خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت میکروسکوب - میکروسکوپ

برای ساختن این وسیله به یک وبکم یک سرنگ دو عدد ال ای دی نورانی دو مقاومت 100 اهمی چسب و یک تخته احتیاج داریم .

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.