اسیلوسکوپ موبایل اندروییدی بسازید

اسیلوسکوپ-موبایل-بسازید

اسیلوسکوپ موبایل اندروییدی بسازید


اسیلوسکوپ موبایل

اسیلوسکوپ موبایل اندروییدی بسازید.

اسیلوسکوپ یا نوسانگار وسیله ای الکترونیکی و بسیار دقیق جهت نمایش شکل موج در مدارات الکترونیکی می باشد.

در گذشته از وسایل اندازه گیری عقربه ای که عموما با نیروی حرارتی و یا مغناطیسی موجب حرکت کردن عقربه می شد استفاده می شد اما در این میان اصطکاک و اینرسی باعث بروز خطا در این نوع ابزار اندازه گیری می شد. با اختراع لامپ اشعه کاتدی ( لامپ تصویر ) و با توجه به وزن بسیار کم اشعه الکترونی در این نوع لامپ ها امکان به تصویر کشیدن یک متغیر از نوع ولتاژی بر حسب زمان در این نوع لامپ ها فراهم شد و اسیلوسکوپ اولین وسیله ای بود که از این نوع لامپ ها بهره برد .

رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی اسیلوسکوپ نیز مانند دیگر ابزار های اندازه گیری دستخوش تغییرات شد و اسیلوسکوپ های دیجیتال که به مراتب سبکتر و کوچکتر بودند همچنین دارای امکانات بیشتری نیز داشتند جایگزین اسیلوسکوپ های آنالوگ قدیمی شدند .

اسیلوسکوپ آنالوگ در حال نمایش دو موج سینوسی و مربعی

کاربرد اسیلوسکوپ عموما برای تعمیرکاران و مهندسان و پژوهشکاران می باشد تا بتوانند موج های مختلف در مدارات را رصد کرده و بررسی کنند .
شاید بهتر باشد یک مثال بزنیم تصور کنید قصد دارید یک کنترلر دور موتور بسازید همانطور که میدانید کنترلر دور موتور در واقع یک مولد موج PWM می باشد در حین آزمایش عملی جهت مطمعن شدن از محاسبه ها نیاز دارید تا شکل موج تولید شده توسط مدار خود را ببینید همچنین هنگام تعمیر یا عیب یابی نیز قطعا نیاز به مشاهده شکل موج پیدا خواهید کرد ، در اینجا اسیلوسکوپ به یاری شما خواهد آمد تا بتوانید نتیجه محاسبات خود را به شکل عملی مشاهده کنید . (برگرفته از ویکی پدیا )

ساخت اسیلوسکوپ موبایل

در این نوشته قصد داریم به ساخت یک اسیلوسکوپ برای تلفن همراه بپردازیم .

این اسیلوسکوپ اندروئیدی با استفاده از هدر برد آبی Blue Pill STM32F103C8T6 کار میکند نحوه ی کار بدین شکل است که اندازه گیری ولتاژ توسط هدربرد آبی Blue Pill STM32F103C8T6 و یک مدار کمکی کوچک انجام شده و متغیر ها به تلفن همراه ارسال می شود ، متغیرهای داده شده توسط اپلیکیشن HScope آنالیز شده و به نمودار تبدیل می شود.

لوازم مورد نیاز :

1- هدر برد Blue Pill STM32F103C8T6
2- برد سوراخ دار
3- مقاومت 10KΩ – 1/4W
4- مقاومت 2KΩ – 1/4W
5- خازن عدسی 470pF
6 – خازن الکترولیت 100 میکروفاراد 20 ولت .
7- کانکتور مادگی هدربرد
8- 2 عدد دیود 1N4007
9- کابل پراب مولتی متر
10- کانکتور OTG
11 – کابل شارژ موبایل
12- مبدل USB به TTL

قبل از ساخت دقت داشته باشید تلفن همراه شما حتما باید از OTG یا usb on the go پشتیبانی کند برای اطمینان می توانید یک فلش یو اس بی را به تلفن همراه اندروییدی تان وصل کنید در صورتی که توانستید محتویات فلش را ببینید تلفن شما از OTG پشتیبانی میکند.

قسمت اول – ساخت مدار

مدار را مطابق نقشه روی برد سوراخ دار پیاده سازی میکنیم ، مدار این اسیلوسکوپ بسیار ساده است لذا بدون برد سوراخدار نیز میتوانید قطعات را سر هم کنید .

نقشه مدارساخت اسیلوسکوپ
مدار ساخته شد

همانطور که در تصویر مشخص است در اینجا سازنده جهت اتصال کابل پراب از اتصال بی ان سی استفاده کرده است اینکار جهت کمتر شدن نویز می باشد زیرا اسیلوسکوپ ابزاری بسیار بسیار دقیق می باشد که کوچکترین نویز می تواند محاسبات را بصورت کلی اشتباه کند ، پس سعی کنید از بهترین قطعات استفاده کنید ، برخلاف سازنده ما همانطور که در ویدئو خواهید دید کابل های پراب را مستقیما به برد لحیم کرده ایم .

قسمت دوم – برنامه ریزی مدار

در این قسمت هدر برد Blue Pill STM32F103C8T6 را با استفاده از تلفن همراه و مبدل USB به TTL برنامه ریزی ( پروگرام ) می کنیم .

این عمل جهت اجرای فریمور اسیلوسکوپ روی هدر برد می باشد وظیفه ی این برنامه این است که ولتاژ دریافتی را بصورت متغیر تحویل تلفن همراه دهد همچنین این هدر برد به تنهایی قابل شناسایی برای تلفن همراه نیست اما بعد از برنامه ریزی بوت لودر ، برد بصورت اسیلوسکوپ برای تلفن همراه قابل شناسایی می باشد .

نحوه ی اتصال برد Blue Pill STM32F103C8T6 به مبدل USB به TTL به این شکل می باشد

اتصال USB Serial TTL به هدر برد بلو پیل

نحوه ی اتصال

پین VCC5v از مبدل به هدربرد پین سوم از راست (علامت 5V )
پین GND از مبدل به هدربرد پین دوم از راست ( علامت G )
پین RX از مبدل به هدر برد پین A9
پین TX از مبدل به هدربرد پین A10
پس از اتصال یبار دیگر از صحیح بودن پین ها مطمعن شوید سپس اپلیکیشن STM 32 Util را از پلی استور نصب کنید سپس برنامه را باز کرده مبدل USB به سریال را از طریق کابل یا مبدل OTG مه گوشی خود وصل کنید در صورتی که همه چیز صحیح باشد مبدل سریال توسط گوشی شناسایی شده و بلا فاصله پیامی در این رابطه روی گوشی ظاهر می شود .

در برنامه INT CHIPSET را بزنید تا برد شناسایی شود .
در صورتی که همانند ویدئو برد شناسایی شد علامت مکعب کنار چرخدنده تنظیمات را بزنید
در کادر باز شده روی Generic بزنید از منوی باز شده Martinloren را انتخاب کنید
از منوی باز شده HS10x Oscilloscope را انتخاب کنید در زبانه باز شده با توجه به ورژن ها بالاترین ورژن را انتخاب کرده و گزینه FLASH FW را بزنید .
در صورتی که همه مراحل را صحیح رفته باشید Warning در صفحه نمایش داده شده و مشغول برنامه ریزی هدر برد می شود.
پس از پایان اتصالات را قطع کرده و از برنامه خارج شوید .

ویدئوی آموزش برنامه ریزی کردن هدربرد STM32 با موبایل اندروییدی

توجه :


جهت برنامه ریزی حتما از قبل جامپر ها را به شکل ذکر شده درآورید همچنین اگر هدر برد را بصورت لحیم نشده خریداری کرده اید قبل از هر کاری پین ها را مانند ویدئوی زیر به جهت بالا لحیم کنید .
دربرخی موارد هنگام اتصال نیاز به ریست کردن هدر برد خواهد بود اینکار را با فشردن میکرو سوئیچ ریست روی هدر برد می توانید انجام دهید
این اسیلوسکوپ موبایل دارای نسخه های بلوتوثی نیز می باشد که نیاز به ماژول جداگانه ی بلوتوث به سریال دارد لذا هنگام انتخاب حتما HS10x Oscilloscope را دقیقا انتخاب کنید (واژه BT نسخه بلوتوث می باشد)
حتما اتصالات را محکم کنید و کنترل کنید تا هنگام برنامه ریزی از موبال یا هدربرد و همچنین دیگر اتصالات قطع نشود ، زیرا درصورتی که هنگام برنامه ریزی اتصال هدربرد قطع شود امکان از دست رفتن هدر برد وجود دارد.

قسمت سوم – اتصال و تست

حالا اسیلوسکوپ ما آماده ست کافیست ابتدا جامپرها را به حالت اول برگردانید سپس برنامه HScope را از پلی استور دانلود کرده و هدر برد را با کابل میکرو یو اس بی ومبدل OTG به موبایل خود متصل کنید ( مبدل USB به سریال فقط برای برنامه ریزی اولیه بود و دیگربه آن احتیاجی نخواهیم داشت )

هنگامی که برد را به موبایل متصل میکنید پیام متصل شدن اسیلوسکوپ Hs10x روی گوشی نمایان خواهد شد من در اینجا همانطور که در ویدئو خواهید دید از یک مولد PWM جهت تست استفاده کرده ام شما می توانید جهت تست از یک باتری قلمی استفاده کنید طبیعیست وقتی باطری متصل شود شکل موج صاف خواهد بود و بالای صفر با توجه به ولتاژ باتری نمایش داده خواهد شد .
توجه کنید سیم های پراب دارای قطب مثبت و منفی هستند اگر در اندازه گیری DC پراب مثبت و منفی اشتباه یعنی برعکس زده شوند اسیلوسکوپ عکس العملی نشان نخواهد داد.

ویئدئو تست اسیلوسکوپ HS10x

توجه داشته باشید
این اسیلوسکوپ فقط در دامنه ی 0 تا 20 ولت می تواند کار کند لذا هیچگاه ولتاژی بالاتر از مقدار ذکر شده را اندازه گیری نکنید
از این اسیلوسکوپ همانطور که در انتهای ویدئو نیز نمایش داده شده می توان بع عنوان صرفا ولتمتر نیز استفاده کرد اما این قابلیت در نسخه های قدیمی برنامه HScope فعال می باشد که می توانید از این لینک دریافت کنید .
این وسیله را با دیگر برد های STM نیز می توانید بسازید
هنگام ساخت حتما از اتصالات اطمینان حاصل کنید صدمات ناشی از استفاده ی نادرست به عهده ی سازنده می باشد.
وسایل مورد نیاز برای ساخت این اسیلسکوپ بصورت مجزا در فروشگاه آکرومارکت موجود است .
به زودی این اسیلوسکوپ بصورت آماده در فروشگاه آکرومارکت موجود خواهد شد .

مشخصات کامل از زبان سازنده :

Channels1

Input Range: 0 – 20V

ADC Resolution :12 Bits (effective without noise: 8 bit, 10bit @ 100KSa/s, 11bit @ 75KSa/s, 12bit @ 12KSa/s)

Sampling rates : 3KS/s, 6KS/s, 12KS/s, 25KS/s, 50KS/s, 75KS/s, 100KS/s, 150KS/s, 300K/s, 450KS/s, 600KS/s, 900KS/s, 1800KS/s (experimental, not linear)

Bandwidth
(sine wave -3dB)200KHz (not limited without capacitor C1). Sine wave visible with sinc interpolation up to 400KHz @ 1800KS/s)

Continous acquisition : Up to 100KSa/s

Input Nois :e< 60mV (<= 15mV for Sampling Rate <= 100KSa/s)
<=20mV

Input Impedence :10KΩ (if use a standard oscilloscope probe it works just with x1 factor)

Consumption< 0.1A

ساخته شده توسط آکرومارکت

لینک سایت سازنده ( ابداع کننده )

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (27)

  • مفتاحی پاسخ

    سلام من برد ابی را گرفتم وتمام مراحل را انجام دادم ولی اسیلوسکوپ کار نکرد نرم افزار روی گوشی نوسان افقی نداشت که ما ولتاژ 1/5 میدهیم تغییری بکند

    اردیبهشت 14, 1400 در 1:22 ق.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      سلام وقتی برد رو به گوشی وصل میکنید چه پیامی میاد؟

      اردیبهشت 14, 1400 در 1:46 ق.ظ
      • مهدی پاسخ

        سلام وقتی برد به گوشی وصل میشه هیچ پیغامی نمیاد

        اردیبهشت 15, 1400 در 11:37 ق.ظ
      • مهدی مفتاحی پاسخ

        سلام وقتی روی نرم افزار HScop میروم پیغام میده دستگاه متصل نیست. Pervice not connected

        اردیبهشت 15, 1400 در 11:44 ق.ظ
        • آکرومارکت پاسخ

          پس ایراد از برنامه ریزی بردتون هست ، برد درست برنامه ریزی نشده ، وقتی وصل میشه باید بنویسه متصل شد

          اردیبهشت 15, 1400 در 11:54 ق.ظ
  • علی بیگی پاسخ

    سلام نسخه فول hscope رو از کجا میشه خرید؟ نسخه موجود در پلی استور کامل نیست

    خرداد 3, 1400 در 4:08 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      با سلام و احترام نسخه ی کامل تر تو تنظیمات قسمت لایسنس اونجا میتونید تهیه کنید

      خرداد 3, 1400 در 4:26 ب.ظ
      • علی بیگی پاسخ

        بله ولی تو ایران متاسفانه در دسترس نیست شما که میدونستید باید می گفتید که امثال بنده حدود 600هزار تومان هزینه نکنیم چون نسخه موجود تقریبا هیچ کاری انجام نمی ده

        خرداد 3, 1400 در 7:42 ب.ظ
        • آکرومارکت پاسخ

          ما تو فیلم نشون دادیم باهاش چه کارهایی میشه کرد دوست عزیز باید فیلم رو می دیدید بعد هزینه میکردید – دوم اینکه هدربرد پیشنهادی ما الان که گرون شده 230 تومن تا 20 روز پیش که شما قصد ساختنش رو کردید داشتیم 70 تومن میفروختیم تو سایتمون چرا 600 هزار تومان؟ احتمالا از هدربرد آبی استفاده نکردید – قطعات و پراب و… باهم همراه با برد سوراخ دار و مبدل ها 100 تومن هم نمیشه
          سوم تو فیلم موج رو نشون میدیم – ولتاژ رو اندازه میگیریم ( نسخه های قدیمی تر نصب کنید امکاناتش بیشتر هم هست ) چیز بیشتری ما تو آموزشمون نگفتیم حتی صحبت از حافظه و رکورد کردن و کامپیر و … هیچ صحبتی نکردیم

          خرداد 3, 1400 در 11:57 ب.ظ
          • علی بیگی

            بله ورژن قبل تر نصب کردم درست شد، ممنون

            خرداد 4, 1400 در 9:30 ق.ظ
  • علی بیگی پاسخ

    سلام، نسخه کامل hscope رو از کجا پیدا کنم؟

    خرداد 3, 1400 در 4:20 ب.ظ
  • سید عباس پاسخ

    سلام
    پس کو برنامه ای که میخایم رو آردینو بریزیم

    مرداد 20, 1400 در 2:48 ق.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      سلام آردوینو نیست
      متن رو بخونید همه چی قرار داده شده

      مرداد 20, 1400 در 11:23 ق.ظ
  • سید عباس پاسخ

    ولتاژp-pش مشخصه ولی فرکانسش چند هرتز قبول میکنه
    برد آبی روکی موجود میکنید

    مرداد 20, 1400 در 1:00 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      با سلام و احترام
      تا 400 کیلوهرتز
      برد آبی قیمتش یهو از 80 هزارتومان شد 280 هزار تومان متاسفانه برای همین موجود نکردیم چون واقعا این قیمت بی پایه و اساس هست هنوز موجود نکردیم

      مرداد 20, 1400 در 5:39 ب.ظ
  • محمدرضا پاسخ

    سلام.. بجای میکرو c6 میتوان از c8 استفاده کرد..؟

    مهر 24, 1401 در 3:11 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      با سلام تست نکردیم ، فیلمی که میبینید و تست کردیم و تصویربرداری کردیم مربوط به این محصول هست دوست عزیز
      خود سازنده تو ویدئو هاش ظاهرا از c6 استفاده کرده ما c8 استفاده کردیم بهرحال چون تست نکردیم نمیدونیم
      لینک سازنده رو قرار دادیم میتونیم مستقیم از خودشون سوال کنید

      مهر 24, 1401 در 6:40 ب.ظ
    • مسعود پاسخ

      درود: فقط در موج سینوسی کار میکنه یا در تمام موجها جواب میده؛

      اسفند 8, 1401 در 4:57 ب.ظ
  • مسعود پاسخ

    درود: آیا فقط در امواج سینوسی کار میکنه؟ یا در همه امواج میشه استفاده کرد؟

    اسفند 7, 1401 در 4:05 ب.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      با سلام و احترام همه موج ها در بازه ی یاد شده

      اسفند 8, 1401 در 6:38 ب.ظ
  • آرین پاسخ

    سلام اسم برنامه که استفاده شده برای نمایش شکل موج چیه

    دی 13, 1402 در 12:12 ق.ظ
  • امیربولت پاسخ

    سلام
    اون اعواجاج و به هم ریختگی شکل موج که توفیلم نمونه ساخت شمامشاهده میشه فقط بخاطرعدم استفاده از کانکتور بی ان سی و پراب خود اسیلوسکوپ هست چون فیلم نمونه ساخته شده توسط طراح روهم دیدم اون حتی شکل موج سینوسی رو خیلی دقیق وصاف نشون میداد

    دی 17, 1402 در 12:06 ق.ظ
    • آکرومارکت پاسخ

      سلام ممنون از توجه شما کاملا صحیح میفرمایید

      دی 18, 1402 در 3:12 ق.ظ
  • امیربولت پاسخ

    اصلاح کنید اعوجاج

    دی 17, 1402 در 12:12 ق.ظ
  • امیربولت پاسخ

    درودمجدد
    ازاونجاکه فکرکنم نوشته بودیددبه زودی این اسیلوسکوپ روکاملش روواسه فروش موجودمیکنیدوایکنه الان دیگه دوباره بردمیکروش به قیمت متعادل وخوب رسیده لطفاهم بردوماژول هاش روموجودکنیدهم اون بردی که ناچارابایدروبردسوراخ دارساخت یااشیدوفیبرمدارچاپی خام

    دی 17, 1402 در 12:19 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


توجه :با عرض تبریک سال نو ، سفارشات ثبت شده پس از تاریخ ۲۶ اسفند ماه به ترتیب اولویت از تاریخ 14 فروردین ماه ۱۴۰3 ارسال خواهند شد.
این رویه برای تمامی سفارشات صادق می باشد.
مجموعه آکرومارکت سالی سرشار از برکت ، سلامتی و شادی را برای شما عزیزان آرزومند است.

پشتیبانی تلگرام
از صبوری شما سپاسگزاریم